Henri Cartier-Bresson.

Henri Cartier-Bresson.

Bu ismi henüz duymadıysanız, fotoğraf hayatınız henüz başlamamış ve haftasonları şahane manzaralar çekip Pazartesileri işyerinize gittiğinizde ilk iş paylaşım sitelerine yüklüyorsunuz, öğlen vaktine doğru gelen yorumlarla da (bkz:Işığın Bol Olsun) seviniyorsunuz demektir. Fotoğraflarınıza gelen yorumlar sizi mutlu ediyordur ve bu işin ne şahane olduğunu düşünüyorsunuzdur.

Yanlış anlamayın, bunda bir sorun yok.

Ancak tekrar ediyorum. Sadece henüz fotoğraf hayatınız başlamamıştır, fotoğrafseverliğiniz dahil.

Şimdi iki seçeneğiniz var, elimde iki hap duruyor.

Mavi hapı alıp yarın sabah mutlu mesut uyanabilirsiniz.

Veya kırmızı hapı alırsınız ve size tavşan deliğinin ne kadar derin olduğunu gösteririm.

Seçiminizi şimdi yapın :

  • Mavi hapı yuttuysanız buraya tıklayın.
  • Kırmızı hapı yuttuysanız okumaya devam edin.

Hamiş : Henri Cartier-Bresson belki de fotoğrafın gelmiş geçmiş en büyük ustasıdır.

Onu en büyük yapan nedenler :

  • Sokak fotoğrafını, "karar anı" kavramı çerçevesinde sanat mertebesine yükseltmiştir.
  • Bitmek bilmeyen bir çalışma temposu ile 50 yıl boyunca üretip, yüzyılın gözü olmuştur.
  • Dünyanın en prestijli fotoğraf ajansı Magnum'u Robert Capa, David Seymour ve George Rodger ile birlikte kurmuştur.
  • Resim eğitiminden gelen kusursuz kompozisyon yeteneğini, anlık resimler yapmak üzere fotoğrafa taşımıştır.
  • İnsanı, insancıllığı fotoğraflarında hep üstte tutmuştur.
  • 20.YY'ın en çok kitabı basılan, en çok sergisi açılan fotoğrafçısıdır.
  • Çektiği fotoğraflar kadar, yazdığı metinlerde kendisini izleyen fotoğrafçılar için bir rehber olmuştur.

Aynı zamanda da büyük bir öğretmendir, öğrenmek isteyenlere. Tüm kariyeri boyunca milyonlarca fotoğraf üretmiş olan bu ustanın internetteki fotoğraflarının sayısı 200'ü geçmiyor. Halbuki Ara Güler'in dediği gibi, o bir saatte 200 kare çekiyordu!

Fotoğrafı hiç önemsememiştir, onun için önemli olan hayattır. Hayat tüm açılımları ile an be an oluşup sona erdiğinde, Bresson bu anlardan en önemlisini yakalamak için oradadır.

Şöyle demiştir :

Fotoğrafta en küçük şey dahi, büyük bir özne haline dönüşebilir.

Benim için fotoğraf eş zamanlı bir karşılaşmadır, bir saniyelik bir zaman dilimi içersinde, bir yanda olayın taşıdığı anlam ve diğer yanda olayı ortaya koyan görselliğin içinde algılanan biçimlerin keskinlikle bir araya getirilmesidir.

İçerik + Geometri. Cartier-Bresson büyük fotoğrafların sırrının, ikisini anlık, kadife kadar yumuşak ve şahin kadar keskin bir gözle bir araya getirmek olduğunu çözmüştü.

Fotoğraflarına bakın. Başlangıçta sıradan, pek bayağı anlar gibi gelebilir bazıları, ancak yavaş yavaş size tesir etmeye başlayacaktır. Yavaş yavaş, ustanın fotoğraflarındaki geometriyi, insancıllığı, sıradan üstü güzelliği farkedeceksiniz.

Bunu yapabilmesi için, fotoğrafçının kendisini unutturması, görünmez kılması gerektiğini anlayacaksınız. Kimbilir, belki de Mayıs 68 öğrenci ayaklanmaları sırasında Paris'te, Bresson'un sakin sakin saatlerce fotoğraf çekmesinin sırrı budur.

Unutulmak. Makineyle fevkalade göz önünde, ancak dikkatin dışında olmak. Kimsenin dikkat etmediği kibar, turist tipli adam, dünyanın en büyük fotoğrafçılarından biridir. Ve siz onu önemsemediğiniz anda yanınızdan geçerken, iki sene sonra Paris'in en ünlü galerisinde asılacak fotoğrafınız çekiliyor olabilir.

Henri Cartier-Bresson'dan öğreneceğimiz çok şey var.

Kitap :

Henri Cartier Bresson'un The Decisive Moment (Karar Anı) kitabı 1953'te yayınlandı ve röportaj fotoğrafçıları için temel kaynak haline geldi.

Foto-öykü ve fotoğraf felsefesi ile ilgili yazıların, HCB'nin 1953'e kadar çektiği fotoğraflara eşlik ettiği kitabın açılış makalesi, Karar Anı adını taşımaktadır.

Bu makalenin Türkçe çevirisi internette daha önce herhangi bir yerde yayınlanmamış, veya en azından ben bulamadım. Çeviriyi yine bu sitede makalelerin altında, bu sayfada bulabilirsiniz.

Daha önce okumadıysanız, bu defa kaçırmayın. Muhtemelen internette türkçe haliyle ilk kez yayınlanıyor.

[gallery link="file"]

Henri Cartier Bresson ile ilgili diğer bağlantılar için :

belki de